-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49262 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا قرآن به سبك موضوعي جمعآوري نشده و شبيه كتابهاي معمولي نيست؟
پاسخ اين است كه براي تهية كتابهاي معمولي مؤلف يا مؤلفان، موضوعات مختلفي را كه در يك قدر جامع شريكند در نظر ميگيرند، مثلاً «بيماريهاي مختلف» كه همة آنها به مسألة «سلامت انسان» ارتباط دارد در علم طب در نظر گرفته ميشود، سپس مسائل مربوط به اين موضوعات را به فصول و ابواب مختلف تقسيم ميكنند. (بيماريهاي قلبي، بيماريهاي عصبي، بيماريهاي گوارشي، بيماريهاي دستگاه تنفسي، بيماريهاي پوستي و بيماريهاي ديگر).

بعد از آن هر فصل و هر باب را با توجه به مقدمات و نتايج آن مورد بررسي قرار ميدهند و به اين ترتيب كتابي به نام كتاب «طب» تدوين ميشود.

ولي قرآن هرگز چنين نيست، كتابي است كه در طول 23 سال، با توجه به نيازها و شرايط مختلف اجتماعي و حوادث گوناگون و مراحل مختلف تربيتي نازل شده است و همگام با حيات جامعة اسلامي پيش رفته و در عين حال بسته به زمان و مكان خاصي نيست!

يك روز تمام بحثهاي قرآن بر محور مبارزه با بتپرستي و شرك و آموزش توحيد با تمام شاخههايش دور ميزد و سورهها و آياتي كه در اين دوران نازل شد همگي بحث از مبدأ و معاد ميكرد (مانند سورههايي كه در مكه در سيزده سال اوّل بعثت نازل شد).

روز ديگر بحثهاي داغ و پرحرارتي پيرامون جهاد و مقابله با دشمنان داخلي و خارجي و منافقان مطرح بود.

يك روز ماجراي جنگ احزاب جلو آمد، سورة احزاب نازل شد و حداقل تعداد 17 آية آن، از اين جنگ و حوادث آموزنده و مسائل تربيتي و پيامدهاي آن سخن گفت.

روز ديگر داستان صلح حديبيّه فرارسيد و سورة فتح نازل شد و بعد از آن ماجراي فتح مكّه و غزوة حنين پيش آمد و آيات سورة نصر «اذا جاءَ نَصرالله» و آيات ديگر نازل گرديد.

خلاصه، همزمان با شكوفايي اسلام و حركت عمومي جامعة اسلامي، آيات مناسبي از قرآن نازل و دستورات لازم داده ميشد و اين برنامة دقيق انساني را تكميل ميكرد.

پيام قرآن ج 4
حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.